Dressyr Me Ivory...


Nu ikväll var jag ute me Ivory på banan. Av nån anledning trivs jag med att rida i mörkret. Eller mörker o mörker, jag har ju belysning... Även om det helt klart hade varit trevlig me lite fler lampor. Helst 2... Eller ännu bättre med 3! :D
Vi mjukade mest upp i alla gångarter o lite lättare sidförande hjälper. Han var mjukare i sidorna nu sen tömkörningen men han var lite tjock i benen när jag tog in honom men jag lindade benen under ridningen o efteråt så var han som vanligt.
Det är visserligen inget ovanligt att han kan bli lite tjock i benen. Han har alltid varit lite tjock o stel i benen om han står stilla för lång tid men det går alltid över när han kommer igång. Men det gör ju oxå sitt till att jag inte är förtjust i att ha mina tottisar ståendes i box för länge. Och som enligt mej även är onaturligt för en häst. För bara om jag ser till mej själv, sitter jag stilla en lång stund så blir jag oxå stel men rör jag på mej då o då så blir jag ju inte de.
Många stall tar ju in sina hästar vintertid vid 16-17 o sen står de kanske inne till 07 på morgonen. Riktigt läskigt!
Och sen undrar folk i sånna stall varför deras hästar blir halta flera gånger/säsong?!
Självklart är det för att de ingen naturlig styrka har i benen eller överlag i hela kroppen. Och sen kanske de rids på mjuk bana flertalet gånger i veckan med en massa benskydd. Då blir det ju som bäddat för hältor o sträckningar o för att inte tala om överansträningar...
Drömmen för mej vore ju ett "active stable" eller åtminstone en stor lösdrift då det stämmer in fint på min syn av hästhållning.

Vore kul att höra vad just du har för åsikt om detta jag just skrivet om?

Nä, nu ska jag ju inte glömma att visa de obligatoriska bilderna från dagen ridning. :)
Jag kan ju påpeka att jag själv inte riktigt vet vad mina händer sysslar me då o då men jag skyller på att jag mest satt ner i traven o studsar omkring samtidigt som jag försökte styra! :P

















Men det var ett hyfsat pass även om jag hade lite problem med sitsen, eller rättare sagt jag hade mina jättestora vinterkängor me raggsockar ihop me mina juniorstigbyglar... Vilket passar väldigt illa då jag har svårt för att få in foten ordentligt i stigbygeln. Utåt kan det se bra ut men eftersom kängorna är minst en storlek för stor så hamnar ju min fot flera cm ifrån tån på kängan o jag får inget grepp i stigbygeln när jag får den ytterst på tån. Ja ni förstår säkert! Och hade jag släppt stigbylarna hade kängorna trillat av! :P
Så det är nog läge att byta de stigbylarna nu. :)




X  Malo  X



Kommentarer
Postat av: Mela

När jag hade stall på gården gick våra hästar ute till 19-20 vintertid och sen ut 06.. Sen hade vi en stor och kuperad hage och massa skog...

Vi tävlade och donade varje helg nästan så våra va juh klippta, så täcke va juhsjälvklart, dock gick mina gamla ponny + en sällskapshäst ute året runt i stort sett...

Klart dom mr bäst av att vara ute så länge som möjligt.. Det tror jag iaf :)

2010-10-23 @ 14:54:51
URL: http://skjutenskata.blogg.se/
Postat av: Caroline

Synd att det blåser storm, men ridtur på Söndag eller nåt.

Fick reda på att det ska bli fint i helgen =)

2010-11-03 @ 13:20:45
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0