Dressyr Me Ivory...

Idag var det nästan svalt ute på morgonen, så vi passade på att jobba lite på banan.
Med vanliga bettet så idag kändes de mycke bättre för idag kunde han ta stöd på bettet.

Förresten, ett önskemål jag har fått är att jag ska skriva lite tips o sånt som jag tycker är bra/funkar i denna bloggen så här kommer de första! :)
Och eftersom jag själv nyss klantat mej o ridit me för skarpt bett i onödan så tar vi en liten åthutning till mej me om det här.
Tips: en hästar som gapar eller tuggar stort när du gör förhållningar eller saktar av har för skarpt bett eller så har du för hård hand. Hästen gapar för att komma undan bettets inverkan, så spänn ej nosgrimman/snokremmen hårdare bara för hästen säger att nåt e fel!


Idag jobbade vi med massa olika vägar, snett igenom o sånt plus mycke små volter i både trav o galopp.
Och jag jobba me att få upp blicken!
Vilket gick så där...
Ha ha ha...
För när jag väl fick upp blicken så börja jag istället luta mej framåt i tid o otid, vilket syns på flera bilder.
De va nästan som om min kropp försökte kompensera att inte titta på hästens huvud utan det blev lutning av hela kroppen för blicken va ju ändå hög! :P
Ha ha...
Fast det är lite kul för då har jag ju lite att jobba me nästa gång, för nöjd de blir jag ju aldrig ändå!  

Och ifall nån undrar så rider jag me avklippta ridbyxor. Himla skönt! :)

















Och jag var ju bara tvungen att förstora upp den här bilden på hans huvud. Hi hi...
Ivory har ganska stora näsborrar o han avskyr att få damm/flugor där så han kan ibland frusta sej igenom ett halvt ridpass om man har otur!























Massa bilder blev det och jag tar gärna emot kommentarer på tips hur vi kan bli bättre! :)














Kommentarer
Postat av: Sandras

Kul med en ny blogg..

Det jag direkt reagerade på bilderna förutom din framåt lutning som du är väl medveten om. Så är det att sadelgjorden ser ut att ligga får långt fram. Det måste ju skava eller i alla fall störa bogrörelsen. Eller ser det bara ut så på bilderna?? Vad händer om du lägger sadeln några centimeter längre bak??



Ni är så söta ihop så :)

2010-07-15 @ 00:14:27
URL: http://jonstorp.blogspot.com
Postat av: Malo

Skrev här så slipper andra leta efter svaret.

Felet är att herrn är väldigt mycke travare o körhäst o har som det stod på nåt ställe "avvikande form", markerad bröstbenskurva och med ett sadelläge som inte passar till sadelgjordsläget.

Och han har även fel form på kroppen så att han inte bör ha svängd gjord, vilket annars ska vara lösningen på problemet. Testade ändå några veckor me den vilket gav herrn en massa spänningar i musklerna under magen. Själva sadelns ortspetsar ligger bakom bogbladet så det är gjorden som stör o halkar fram ännu mera nu när de e gott grönt ute. Så det är moment 22 vad jag än gör ifall jag vill rida. Tyvärr...

2010-07-15 @ 01:37:17
URL: http://stalljunga.blogg.se/
Postat av: Cilla

Du har fått en jävla bra sits måste jag säga, syns verkligen inte att du har haft det jobbigt med balansen.. dock kanske det bara gällde hoppningen? Den andra bilden på dig och Ivory är jätte snygg :) det ser verkligen perfekt ut. Ibland ser han ut att bli lite framtung bara? Fast det är mkt häst att rida så det kanske inte är så konstigt att det blir så ibland?! :P

2010-07-15 @ 10:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0