Ridtur Me Eva & Ivory Sjuk!

Idag skulle jag o Ivory rida ut me Eva så vi gav oss iväg...



... o sen kommer jag på att vi glömt flugmedel så vi vände o Mattias hämtade det så jag bad honom spruta på lite men innan jag visste ordet av hade han sputat på massa snabba duschar på halsen, minst 10 tills jag hann säga till att "hallå där, ta det lugnt bara lite va de" men han fick ta lite på rumpan o andra sidan me. Fast det står på flaskan max 10 sprut per kvadratmeter häst o Ivory hade minst de dubbla. Jag brukar nog ta kanske 5-7 duschar/häst i vanliga fall.
Men jag tänkte äsch, de är nog inte så farligt så vi skrittade iväg.
Nästan framme vid Micke märkte jag att Ivory börja bli lite stressad o framåt men tänkte mest att "nej, han e på de humöret" trodde han skulle va lite seg sen gårdagen...
Men men, vi red ut o Aladdin blir duktigare för varje gång. Idag bara flög han över diket! :)
Typiskt nog så missade jag bilder på de två idag...
Men Ivory blev bara stirrigare o svettig! :/  Och svettigare o svettigare o när vi kom tillbaka så rann det bokstavligen om honom så vi gav oss hemåt i en himla fart o väl hemma tog jag snabbt av sadel o träns o vid de laget så skaka hela Ivory och var glödhet på hela kroppen, samtidigt som svetten bara rann!
Sen så sjönk hela ryggen ihop på honom o han höll på att ramla ihop o jag slet snabbt av lindorna han hade på sej o samtidigt så fick han kramper i benen, kroppen o halsen/huvudet o då var jag helt säker på att han bara skulle ramla ihop o dö!!! :(
Men när jag fått av allt så började jag spola o spola o Mattias fick hjälpa mej att hålla igång spolningen medans jag tvättade me schampo, tror en halv flaska gick åt! Jag skrubbade för fullt o Ivory betedde sej underligt hela tiden samtidigt som han var så varm att det gjorde ont i mina händer så jag börja spola kallvatten istället för ljummet. Efter drygt 10 minuter så började han svalna av lite o börja istället istället skaka som ett asplöv så vi gick ut o gick. Efter en stund så börja han sluta skaka o efter en dryg kilometer började pälsen torka trots att han kändes som en isbit men han betedde sej normalt.

Han hade bara fått en allergisk reaktion av en överdos flugmedel! Om man nu kan kalla de bara...
Och i efterhand insåg jag att det var feber o feberkramper.
Ett tag var jag rädd för att det kanske va nåt annat, att Ivory va överansträngd pga åldern eller nåt sånt...  

Men det var såå läskigt men samtidigt så skönt att det gick över så fort.
Nu får herrn ta det lite lugnt närmsta dagarna... 
Men han verkar inte lida av de märkvärt för han har jagat både Lillan o Mirakel hej vilt i hagen nu ikväll! :)




Bild när Ivory börjat torka lite lätt så han fick äta lite...

  

Bild nån timme senare. Han är normal men ser dock lite sliten ut...




Så en liten uppmaning, ta de försiktigt me flugsprayen...


Psst... Så här i efterhand så har jag o Mattias skojat lite om att han redan fått sitt "straff", för under den korta stunden vi var ute o red blev Mattias getingstucken på benet o sen myrbiten(eller vad säger man?!?) på armen. Skumt va! Jag sa att det va djurens hämnd! ;)
Men de går inte att skylla på han för de flugmedlen jag hade när han va me o red var sånna du spruta massa me för de va så svaga så han gjorde ju likadant som han gjort förr...
Men sen så spelar de ingen roll...
Huvudsaken är att Vivvi-hästen mår bra! :)



X  Malo X

Kommentarer
Postat av: I-L

Oj, oj vilken kalabalik. Men tur att allt ordna sig ändå.

2010-08-16 @ 17:10:27
Postat av: Anna-Karin

stackare! skönt att han mår bra igen.

kram

2010-08-17 @ 11:22:36
Postat av: Eva Kronmarker

Jag tror jag hade dött om jag hade råkat ut för något sådant. Skönt att han piggnade till igen. Stackarn.

2010-08-17 @ 13:04:15
Postat av: cilla

stackars ivory :( tur att han mår bra nu! <3

2010-08-17 @ 20:48:02
Postat av: Therese

Men fy va rädd du måste blitt!!!



tur det gick bra!

2010-08-17 @ 22:44:01
Postat av: Karoline

Men usch vad hemskt!! Tur att det gick bra ändå.

2010-08-22 @ 22:38:33
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0