Min Bästa Vän...

Nu ikväll har jag ridit på banan.
De senaste tiden har Ivory varit så pigg o inte riktigt velat lyssna så bra som jag anser att han bör göra, utan mer hängt sej i tyglarna, blivit stum i  munnen o bara ångat på. Fast jag vet ju varför, pga vädret så har det ju blivit på tok för lite dressyr o för lite lydnadsövningar i sadeln. Så det är ju inte direkt hans fel...
Så idag red vi på banan o direkt efter jag kortat upp tyglarna ville han helst hänga i tyglarna så jag började direkt med att flytta honom undan för skänkeln. Försökte först med lite sluta men han struntade mest i mej så vi gick över till överdriven skänkelvikning längs med långsidorna först. Det dröjde inte länge innan han började mjukna upp o slappna av så vi kunde börja jobba med en mer normal skänkelvikning för att sen avsluta med sluta utan att herrn ville förböja sej.
Och eftersom jag inte litar på att snön fäst ordentligt i isen det var i hörnet så valde jag att bara trava på en större volt. Övande mest på att mjuka upp sidorna o fortsatte på samma sätt som förut med att flytta ut bakdelen en del utan att minska/öka volten så vi fick en mjuk böjning och han svarade förvånande snabbt! :)
Önskade jag haft nån som kunnat fota för han gick riktigt bra sen! :)

Det största felat jag kände att jag gjorde idag var att jag gång på gång kom på mej själv att jag sänkte handen i tid o otid! :( Så det är nog det jag behöver tänka mest på nu när våren börjar närma sej o man förhoppningsvis snart kan börja träna normalt...

En sak jag har tänkt en del på är att sista tiden är det är många som verkar köpa o sälja hästar på löpande band. Jag förstår verkligen inte den biten. För mej är hästen som en familjemedlem. Och man säljer väl inte en del av sin familj?!? Jag älskar mina hästar och jag vill ha dem kvar i nöd o lust, även om man då o då blir vansinnig på dem o önskar dem dit pepparn växer så är de ändå en del av min familj.
Okej, det finns ju undantag, om man t ex vill tävla o komma vidare i klasserna eller om man kanske byter inriktning o sånt. Och självklart de som helt enkelt växer ur sina hästar.
Men jag som hobbyryttare som inte vill tävla köper ju en häst med hjärtat som man blir kär i och då får man anpassa sej efter varandra o lära oss tillsammans så att vi blir ett riktigt team som förstår varandra.
Att kunna känna kärleken... 
Kärlek till sin bästa vän.
För är det inte det ens häst blir?!
Ens bästa vän...

Här är jag och min allra bästa vän... <3 


'


XX Malo XX

Kommentarer
Postat av: cilla

ni hör verkligen ihop :) jag kan inte tänka mig något annat än malo och ivory! och jag håller med allt i det du skriver.

2011-02-14 @ 11:18:41
Postat av: Caroline

Så klar sin egna häst är som en bästa kompis. Men som för mej vill jag även kunna hoppa lite men inte direkt för någon tävling, utan kunna åka till träningar och ha en häst som vill hoppa.

Känns lite fel att ha kvar en häst som inte vill hoppa men ägaren alltså jag vill hoppa.



Livet är för kort för att "slösas" bort på något man inte vill göra, när man kan göra något åt det istället.



2011-02-14 @ 20:19:55
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Caroline

Så klar sin egna häst är som en bästa kompis. Men som för mej vill jag även kunna hoppa lite men inte direkt för någon tävling, utan kunna åka till träningar och ha en häst som vill hoppa.

Känns lite fel att ha kvar en häst som inte vill hoppa men ägaren alltså jag vill hoppa.



Livet är för kort för att "slösas" bort på något man inte vill göra, när man kan göra något åt det istället.



2011-02-14 @ 20:20:21
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: cilla

Jag tycker att man ska skaffa sig en häst som passar en, vill man hoppa skaffar man sig en häst som också gillar att hoppa.. osv. Och man köper sig inte en förrän man har hittat rätt, folk är för snabba med att köpa.. innan dom har hunnit känna efter om den passar. Sen säljer dom och säger "vi passar inte ihop" Nu för tiden finns det så många som vill att sina hästar ska komma till bra hem, så dom gärna lånar ut dem ett tag innan köp.. så det finns inga ursäkter. Min åsikt iaf.

2011-02-15 @ 08:58:56
Postat av: Anonym

Cilla: alla har inte turen att låna en häst innan köp pågrunda av många anmäler om det händer något med hästen under prövotiden. Sen finns det folk som blir rädda för sina hästar efter tag så visst finns det ursäkter. Det finns folk som har en inriktning i början men ändrar sej sen efter ett tag

2011-02-15 @ 15:29:21
Postat av: cilla

det kanske är sant. men när folk säljer hästar på löpande band så är det ju något som är fel, då finns det inga ursäkter. och det går faktiskt att skola om hästar. man får tänka lite på hästen också, det är ingen leksak som man kan skicka jorden runt.

2011-02-15 @ 19:14:08
Postat av: Malo

Cilla: Ha ha... Ja det där me omskolning e ju jag bäst på; allt från körning, westernridning till hoppning, dressyr. Inte blev vi någe speciellt bra på nåt men tror du just gav mej idén till ett nytt inlägg! Thanx! :)

Sen härligt att vi har samma syn på häst/hästägande! :)

Caroline: Nu förstår jag inte hur du menar, du har ju hoppat med honom förut. Du har ju t o m visat film på de. Han verkade ju inte ogilla det då, bara att han behövde mera träning o självförtroende men det ska ju du som ryttare ge honom.

Men så som du skriver att du slösar bort tid på han så låter de som om du inte ska ha kvar han?

Om jag tolkat dej rätt...

2011-02-15 @ 22:41:05
URL: http://stalljunga.blogg.se/
Postat av: Caroline

Malo= Jag har aldrig visat någon film när jag hoppar Tangen på min blogg.? Vart fick du det ifrån?

Fast jag har vissat en liten snutt på löshoppning och där har han inte suget av att vilja hoppa.

Jag tänker aldrig "tvinga" min häst till något som han inte vill hålla på med, som hoppnig, en häst ska inte behöva skaka när den hoppar över hinder.

Den ska ha suget av att vilja hoppa över hinder.



Sen i min blogg skriver jag aldrig ut allt om Tangen.

Ja han är till salu. =)



M



2011-02-16 @ 13:48:29
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Malo

Caroline: I förra bloggen hade du ju både bilder o en filmsnutt med hinder o häst, vet inte om det var nån ryttare på men det var me mobilkamera o du skulle lära honom att hoppa. Du o nån mer på en ridbana. Det är jag ju helt hundra på!?!

Har tvyärr inte läst din blogg sen du tog bort länkningen från fb, glömmer av att gå in på de som inte inte finns där...

Men oavsett vad så kan du inte mena allvar med att du inte vill tvinga din häst till nåt han inte vill?!?! Om man inte köper en en äldre läromästare så är det ju det man måste göra me varenda häst! Fast jag skulle aldrig använda det uttrycket utan jag föredrar att kalla det att lära hästen att acceptera o tycka om saker som det tyckte va läskiga förut. Det är orättvist mot hästen däremot om man inte jobbar igenom hästens rädslor och visar att de är ofarliga.

Hela programmet "Ponny-akuten" går ju ut på det. Alla är ju rädda för nåt(eller bara tjuriga).

Och bara min Lillan har ogillat starkt att hoppa, nu seglar hon me glädje över läskiga hinder på 1,20.

Efter en sadelolycka me Ivory så hatade han hinder med betoning på hatar, det tog flera år men han hoppar me glädje igen.

Tänk om jag aldrig "tvingat" dem vilket, vilket trist och väldigt begränsat liv vi hade haft nu... :(

Men jag har förstått att vi har väldigt olika syn på det här med hästar o jag respekterar att man kan tycka olika även om jag inte alltid förstår det...

Men om det skulle vara så att du skulle vilja ha hjälp me att komma över nån av hästens rädsla så är de bara att fråga. :)

2011-02-18 @ 10:06:11
URL: http://stalljunga.blogg.se/
Postat av: Cilla

Till Malo & Caroline: Jag måste säga att jag håller med Malo i detta. Allt handlar ju om självförtroende. Vi lär oss simma, cykla, rida och allt det där.. man är alltid rädd i början för att man inte kan, men till slut när man har lärt sig så tycker man att det är jätte kul. Det är ju samma med hästar, vi ska ju finnas där för att lära och stötta dom. Annars tycker jag inte att man är en bra ryttare, för det är meningen att man ska vägleda sin häst i allt den gör.

2011-02-21 @ 10:56:45
Postat av: Karoline

Jag håller med, Odessa är min bästa vän. Känns skönt nu när jag har henne igen :)

Vi ska bli gamla tillsammans hon och jag.. hihi!

2011-04-06 @ 12:35:58
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0